Spring naar de inhoud

Verhuistips van een pro

Nogal wat klanten contacteren mij naar aanloop van een verhuis en dus ben ik héél vaak bezig met verhuizen. Maar in maart was ik zelf aan de beurt. Na een ultrasnelle totaalrenovatie verhuisde ik naar mijn nieuwe appartement. Hoog tijd dus voor een blog vol verhuistips!

Stap 1: Minimaliseren (kan al ruim een jaar op voorhand!)

Minimaliseer letterlijk élke kast in je huis. Kledij die je niet meer draagt, vervallen medicatie, speelgoed waar de kinderen te groot voor zijn… Je zult versteld staan van hoeveel spullen je niet hoeft te verhuizen.

Stap 2: Organiseer je spullen per categorie (idem dito: start zo vroeg mogelijk!)

Breng spullen per categorie samen in je bestaande woning. Heb je bijvoorbeeld kledij in de kleerkast, maar ook nog in een extra ladeblok in de kinderkamer of winterkledij op zolder? Breng al die kledij dan samen. Inpakken gaat een stuk sneller als je meer overzicht hebt over de werkelijke hoeveelheid spullen. Je krijgt op deze manier ook veel meer inzicht in hoeveel en wat voor opbergruimte je moet voorzien in de nieuwe woning.

Stap 3: Inpakbenodigdheden verzamelen

  • Dozen: kies voor stevige én gelijkvormige exemplaren (bananendozen, verhuisdozen, …)
  • Afplaktape & alcoholstift: hiermee label je elke doos meteen: bv “kerst, 2” voor kerstversiering die naar de zolder mag (2de verdieping in dit geval). Daarnaast kan je met diezelfde afplaktape en alcoholstift ook op onderdelen van meubilair aanduiden of het om een frontje gaat of middenpaneel, welke zijde achteraan hoort etcetera.
  • Hersluitbare diepvrieszakjes: hierin kan je sleutels, vijsjes, onderdelen van kastjes en dergelijke bewaren. Vergeet ook hierop niet te noteren bij welk meubelstuk het hoort. Trek bij het demonteren ook snel enkele foto’s of maak een filmpje. Zeker bij pakweg de kabels is dit een handige houvast.

Stap 4: Inpakken dan maar?

Vaak kan je maanden op voorhand weinig gebruikte items als skimateriaal of kerstversiering inpakken. Over het algemeen start je echter pas 2 à 3 maanden voor de verhuis echt met het inpakken.

In het ideale geval heb je een ruimte waar je de dozen kan verzamelen naar aanloop van je verhuis (bijvoorbeeld in de garage). Hou ook daar die dozen al maximaal per categorie bijeen, dus alle dozen voor de keuken samen, voor de slaapkamers, de bureau…

De meeste spullen kan je uiteraard niet zo lang missen. Jammer genoeg worden uitgerekend de essentiële items meestal haastig in de laatste dagen ingepakt. Dan sneuvelen goeie gewoontes als netjes labelen wel eens… Let daar op en geef deze zelfs nog een extra markering zodat je weet dat je ze ook als eerste moet uitpakken! (snel een sterretje op de laatste 5 dozen bijvoorbeeld?)

Stap 5: Organisatietrucs om de chaos te beperken

Ook met een grondige voorbereiding blijft een verhuis een uitdaging, maar je kan de chaos tot een minimum beperken:

  • Alternatieve verhuisdata: communiceer stiekem al een vroegere verhuisdatum naar de aannemer zodat zijn gebruikelijke vertraging jouw plannen niet té hard verstoort.
  • Extra tijd: hou als het kan even nog zowel de oude als de nieuwe woning aan. Het is heerlijk als je vóór de verhuisdag al kan poetsen, verlichting ophangen of een kast monteren.
  • De juiste helpers: kies niet alleen voor spierballen, maar denk ook aan technisch handige personen, iemand die jou geruststelt of helpt poetsen…
  • Koffertje: pak je allerlaatste items apart in in een reistas. Denk aan je toiletzak, de knuffels of slaaplampjes van de kinderen, een zakje eten voor je huisdier of je handtas en gsm-oplader.
  • Noodrantsoen: koken is het laatste waar je aan toekomt op je verhuisdag. Zorg voor snacks & drank, en vooral, bedenk alvast waar in je buurt jij een lekkere afhaalmaaltijd gaat bestellen na een vermoeiende dag😊

Yes, you can!

Zo, hopelijk kan je net als ik heel gauw genieten van je nieuwe stek. En weet, of het nu gaat om minimaliseren, organiseren, inpakken of paniek beperken: ik help je graag 🙂

Graag hulp bij jouw (post)verhuisstress? Laat het mij weten: