Spring naar de inhoud

Waarheen met je kledij (na een kast-opruimbeurt)?

Je kent het wel: je doet eindelijk die grondige opruimbeurt in je kledingkast. Je haalt flink alles eruit, houdt alleen wat écht bij je past, en dan… Sjah, en dan ligt je bed plots vol nog prima kledij… Zonde om weg te gooien. Maar wat doe je er dan wél mee?

Ik testte de voorbije maand nog eens verschillende opties uit!

Eerst nog even dit: dé opruimformule die altijd werkt

Voor mij blijft Marie Kondo een topper (althans voor kledij):

  • Alles uit de kast – heel belangrijk, zo kies je bewust of elk item zijn plek in je kast wel verdient
  • Does it spark joy? – hou enkel wat je echt graag draagt
  • Verticaal opvouwen & zoveel mogelijk in lades – vooral voor t-shirts vind ik dit veel overzichtelijker

👉 Het resultaat mag er zijn:

  • Een overzichtelijke, uitnodigende kleerkast
  • Veel minder keuzestress, zowel ‘s morgens thuis als wanneer je winkelt
  • Maar… op je bed ligt wellicht ook nog een stapel prima kledij waar je toch afscheid van moet nemen 🙁

Maar wat doe je dan met die stapel kledij die je niet houdt?

1. Weggeven

  • Naar de kringwinkel, kledingcontainer of misschien heb je wel een fijne weggeefwinkel in je buurt?
  • Doorgeven aan familie of vrienden
  • Extra tip met kinderen: zet meteen een box “te klein” in de kast

Dit werkt snel, zonder gedoe én geeft meteen de voldoening van een afgerond opruimproject! Mijn favoriet dus…

2. Ruilen

Ik sloot me recent voor het eerst aan bij een Clothing Loop in Gent. Het principe is heel eenvoudig: een grote tas met kledij circuleert, je neemt daaruit wat past en vult aan met eigen weggevers.

Deze vind ik heel motiverend door het sociale aspect ervan. Het vooruitzicht van een tas op komst helpt om opruimen niet meer uit te stellen én je krijgt “iets nieuws”, zonder impact op je budget of de planeet.

3. Verkopen

Er zijn best wel wat opties, zo bleek ook uit mijn rondvraag op Instagram:

  • Rommelmarkt
    • Het seizoen is weer begonnen en dat kan heel gezellig zijn, maar ook tijdsintensief met weinig winst aan het einde van de dag
    • Daarom: enkel als je er ook van geniet en motivatie uit haalt om op te ruimen
  • Tweedehands winkel
    • Weinig moeite: meestal meteen feedback wat nog verkoopbaar is of niet, de handelaar doet alles voor een vlotte verkoop en na een afgesproken periode krijg jij jouw winst
    • Mooi meegenomenn, bovenop jouw winst: je steunt een lokale en duurzame ondernemer (dank trouwens voor hun input!).
    • Monie van Moetie deelt met veel plezier haar adressenlijst voor tweedehandswinkels in jouw buurt. Hier in Gent ben je welkom bij onder meer Closet Stories, FANN, Katastrof, …
  • SELLPY
    • Ook hier: alles uit handen geven, gewoon een zak vullen en naar het postpunt brengen, makkelijker kan het niet?
    • De kritische selectie is wat sneu: je hebt je spullen immers al opgestuurd & de beoordelingen lijken soms nogal arbitrair
    • Als koper vind ik het top (voor géén geld zomerse kledij in topstaat voor m’n dochter), maar net daarom heb je als verkoper echt maar een héél beperkte opbrengst
  • Vinted
    • Intussen werkt dit erg vlot: het verzendetiket wordt automatisch aangemaakt en vaak zelfs voor jou geprint aan de automaat!
    • Opgelet wel: je steekt ongemerkt snel veel moeite en tijd erin voor weinig winst, zeker omdat er flink wordt afgeboden
    • Aan jou om te kijken in hoeverre volgende argumenten doorwegen, maar Vinted zou koopverslavingen stimuleren (onder meer door hun uitbetalingssysteem), bijdragen tot de huidige bodemprijzen voor tweedehands kledij én het verzenden van al die pakketjes strookt ook niet zo met duurzame voornemens…
  • En dan is er nog zoveel meer…

Marketplace van facebook, tweedehands.be, online verkoopgroepjes, beurzen van de Gezinsbond, Mic Mac Miniscule (tweedehands geboortelijstjes)… Ik heb me moeten beperken tot enkele kanalen, want het aanbod is enorm!

Mijn conclusie

  • Verkopen doe ik alleen met stukken die écht nog waarde hebben & veel kans op verkoop (voor mij minimum verkoopprijs 20 euro).
  • Ik blijf bij wat ik al jaren doe: bewust inkopen en zonder schuldgevoel spullen weggeven nadat ik er zelf écht van genoten heb.
  • De grootste winst zit niet in geld, maar in:
    • een kast waar alles bij elkaar past
    • minder miskopen
    • meer rust in je hoofd

Voelt jouw kleerkast overvol aan? En toch geen idee wat aan te trekken?

Misschien is het wel hoog tijd om zelf ook aan de slag te gaan in jouw kleerkast!

  • Vandaag is hét moment om één lade, één plank of één categorie onder handen te nemen. Kleine stap, groot effect.
  • Moeite hiermee? In mijn coachings help ik je met keuzes maken, zonder schuldgevoel en mét plezier.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *